Partnerzy serwisu:
Pasażer

Kolejowe zmiany na Pomorzu dla pasażerów nie wszędzie korzystne

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-12-2016
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Kolejowe zmiany na Pomorzu dla pasażerów nie wszędzie korzystne
Fot. ms, Rynek-Kolejowy.plKolejowe zmiany na Pomorzu dla pasażerów nie wszędzie korzystne
Nowy rozkład jazdy pociągów w województwie pomorskim wprowadza bardzo wiele nowinek. Niestety dobre informacje mamy niemal wyłącznie dla pasażerów korzystających z Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Oferta pogorszy się na odcinku z Trójmiasta do Tczewa a na odcinku Gdynia – Słupsk pasażerowie otrzymają do dyspozycji taryfowy mętlik.

W Pomorskiem od 11 grudnia dojdzie do przetasowania przewoźników. W wyniku ogłoszonych przez urząd marszałkowski przetargów na jeden rok rynkiem przewozów aglomeracyjnych i regionalnych podzieliły się Przewozy Regionalne i PKP SKM Trójmiasto. Najważniejsze zmiany? PKP SKM od 11 grudnia przestanie jeździć z Gdańska do Tczewa i skończy bieg w Gdańsku Śródmieściu, natomiast z Gdyni do Słupska będą jeździć pociągi Przewozów Regionalnych oraz SKM, w taryfie SKM.

Mniej pociągów do Tczewa

Według naszych obliczeń, wykonanych na podstawie opublikowanego w Internecie rozkładu jazdy pociągów 2016/2017, różnica w liczbie pociągów regionalnych, która uruchomiona zostanie między Trójmiastem a Tczewem jest kolosalna. I to na niekorzyść wprowadzanego od 11 grudnia rozkładu. Jak wynika z tabel, w dni powszednie do 11 grudnia PKP SKM Trójmiasto i Przewozy Regionalne uruchamiają aż 41 par pociągów. Nie jest to rozkład idealny, ponieważ SKM-ki często wyruszają zaledwie kilka minut po pociągach PR, ale i tak wpływa to na poprawę oferty. Tymczasem od 11 grudnia od poniedziałku do piątku na ten sam szlak wyjedzie wyłącznie 26 par pociągów regio (lub PolRegio – ponieważ jedynym regionalnym przewoźnikiem pozostaną tu Przewozy Regionalne, z nową marką). Pociągi PKP SKM Trójmiasto skończą bieg na przystanku Gdańsk Śródmieście, który nie ma połączenia z torami dalekobieżnymi magistrali E65.

Do Słupska z PR i SKM, na taryfie SKM, ale tylko częściowo…

Wygrany przez konsorcjum Przewozów Regionalnych i Szybkiej Kolei Miejskiej przetarg na obsługę linii 202 pomiędzy Gdynią a Słupskiem przynosi „ciekawe” efekty. Analiza oferty, jaką przedstawią przewoźnicy naprawdę wymaga skupienia, dlatego opiszemy ją w punktach.

• Zmniejszy się liczba połączeń regionalnych między Gdynią a Słupskiem. Dotąd w kierunku Słupska odjeżdżało 12 pociągów (część z przesiadkami w Wejherowie), w kierunku do Gdyni – 11. Zabraknie ostatniego pociągu z Gdyni do Słupska o godzinie 22:06. Od 11 grudnia ostatni pociąg łączący Trójmiasto ze Słupskiem odjedzie o godzinie 20:00.

• 3 pary połączeń na odcinku Słupsk – Wejherowo będą obsługiwane przez PKP SKM Trójmiasto, z możliwością kontynuowania podróży innym pociągiem SKM w i z kierunku Trójmiasta na biletach SKM. Pozostałe pociągi zostaną zestawione z taboru Przewozów Regionalnych. Ten przewoźnik będzie na odcinku Słupsk – Gdynia kursował w taryfie SKM Trójmiasto, ale…

• Część pociągów przyjeżdżających ze Słupska do Gdyni (i w kierunku przeciwnym), będzie w Gdyni zmieniała numer i pojedzie dalej do Bydgoszczy, Elbląga lub Olsztyna już jako pociągi w taryfie Przewozów Regionalnych. Będzie nimi można dojechać do dalekobieżnych stacji położonych na terenie Trójmiasta, jednak w tym celu trzeba będzie kupić bilet łączony obu spółek, droższy niż dotychczasowy bilet wyłącznie na SKM. W momencie gdy będziemy podróżować z rowerem (w PKP SKM Trójmiasto rower przewozi się bezpłatnie), od stacji Gdynia należy za niego zapłacić wg. taryfy PR. Bilet na rower w PR kosztuje 7 zł.

• Korzystając z pociągów w wydłużonej poza Gdynię Główną na południe relacji nie będzie też możliwości skorzystania z aplikacji PKP SKM Trójmiasto do zakupu biletów na tych odcinkach. Bilety łączone (z 5% upustem w stosunku do taryf podstawowych) sprzedawane  będą tylko w kasach biletowych. Nie można ich kupić w automatach biletowych.

• Tylko jeden, zamiast trzech pociągów, połączy Słupsk z Gdańskiem Śródmieście.

Mimo wielokrotnych mail kierowanych do urzędu marszałkowskiego województwa pomorskiego już od połowy roku, nie udało nam się zdobyć informacji, jaki tabor obsłuży wydłużone relacje. Obawy co do tego wydają się uzasadnione, ponieważ w ostatnich latach PKP SKM Trójmiasto z sukcesem zakończyło program modernizacji swoich pojazdów, co znacząco poprawiło komfort podróży nimi, udało się także zakupić dwa ezt Impuls. Tymczasem tabor PR w województwie pomorskim składa się w większość z niezmodernizowanych jednostek serii EN57.

Autobusem na Hel, ale lepiej w ramach PKM

Trudno także ocenić dobrze rozkład jazdy pociągów z Gdyni na Hel. Tu połączeń będzie więcej, ale aby dostać się z Władysławowa na Hel w czterech przypadkach konieczna będzie przesiadka na autobus. Wydłuży to czas przejazdu z Gdyni na kraniec półwyspu od 15 do 20 minut. Oczywiście tylko wtedy, jeśli droga nie będzie zakorkowana. Więcej piszemy o tym tutaj. Na pytania dotyczące powodów wprowadzenia takiej oferty urząd marszałkowski również dotąd nie odpowiedział.

Poprawi się natomiast transport realizowany w ramach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Największe zmiany dotkną trasę z Kościerzyny do Gdyni. Fundamentem tych zmian będzie skierowanie prawie wszystkich pociągów nie, jak obecnie, trasą przez stację Gdańsk Osowa, lecz nieco dłuższą trasą, ale przebiegającą przez Gdańsk i Sopot. Poprawią się także komunikacja z Kartuzami. Więcej na temat tych zmian piszemy tutaj.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Pomorskie obniża ceny biletów na lato! Taniej w Polregio i SKM

Infrastruktura

Pomorskie obniża ceny biletów na lato! Taniej w Polregio i SKM

Michał Szymajda 21 czerwca 2023

Pomorskie znów zamawia pociąg(i)

Tabor i technika

Pomorskie znów zamawia pociąg(i)

Michał Szymajda 16 czerwca 2023

Pomorskie kupi cztery dwunapędowe zespoły trakcyjne!

Tabor i technika

Pomorskie kupi cztery dwunapędowe zespoły trakcyjne!

inf. pras. pomorskie.eu 09 marca 2023

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Pomorskie obniża ceny biletów na lato! Taniej w Polregio i SKM

Infrastruktura

Pomorskie obniża ceny biletów na lato! Taniej w Polregio i SKM

Michał Szymajda 21 czerwca 2023

Pomorskie znów zamawia pociąg(i)

Tabor i technika

Pomorskie znów zamawia pociąg(i)

Michał Szymajda 16 czerwca 2023

Pomorskie kupi cztery dwunapędowe zespoły trakcyjne!

Tabor i technika

Pomorskie kupi cztery dwunapędowe zespoły trakcyjne!

inf. pras. pomorskie.eu 09 marca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5